13-03-2024, 02:59
2013 yılında açmış olduğum konuyu tekrar paylaşmak istiyorum.
Glock kullanıcıları için faydalı bilgiler var (2013 yılında güncel modelin Gen4 olduğu, Gen5’in ortalıkta olmadığı unutulmamalı).
Resimler tarafımdan sonradan eklendi.
07-06-2013
Forumdaki bilgi denizinde, bilhassa da Glock marka tabancalar ile ilgili çok güzel bilgiler ve ipuçları var. Ancak, konular ve aradaki önemli bilgiler çok dağınık ve bazıları yıllar öncesinde kalmış konular içinde. Daha önce okuyup geçtiğim konuları tekrardan dikkatlice inceleyip, yeni Glock sahibi olan kullanıcıların her an ulaşabilecekleri, toplu bir bilgilendirme başlığının faydalı olabileceğini düşündüm. Şayet uygun görülürse, yeni yapılacak katkıları veya eskilerden benim gözümden kaçanları da buraya eklersek, TTC-Pedia uygulaması gibi ama sadece Glock'a özel bir başlığımız olur. Böylece her yeni Glock alan kullanıcı önemli teknik bilgilere hızla erişebilir.
Sn lupus:
Tüm Glocker'ları uyarmak istediğim bir ayrıntıyı da sizlerle paylaşmak istiyorum; Sahra sökümü yapılmış Glock larda normalde tetik istirahat pozisyonundadır. Ancak eğer her hangi bir nedenle, örneğin tetik veya tetik kolu etrafını temizlemek için sahra sökümü yapılmış bir Glock un tetik kolunu ileriye atış pozisyonuna iterseniz ve tekrar tetiği istirahat pozisyonuna getirirken, tetiğin ortasındaki emniyet manevelasının daha sert bir şekilde yerinde oturduğunu fark edeceksiniz. Bunun nedeni tetik kolunun iğne kaması ile tam olarak ileriye itilmemiş olması ve tetik yayının baskısı altında olmasıdır. Silah normalde monte iken kurulduğunda, tetik kolu bir miktar daha ileride durur ve emniyet manevelası yatağında daha rahat olarak oturur ve tetik çekilirken rahatlıkla yatağında kayar.
![[Resim: 53584310398_3d2fce0c50_o.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/53584310398_3d2fce0c50_o.jpg)
![[Resim: 53584538950_2d07a91cd5_o.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/53584538950_2d07a91cd5_o.jpg)
![[Resim: 53584538945_7cf14e3717_o.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/53584538945_7cf14e3717_o.jpg)
Bu ayrıntının bize tercümesi ise şudur, demonte haldeyken atış pozisyonuna getirilen tetikteki emniyet manevelası yerinde çok sert ve daha sıkı oturduğundan, mükerrer defalar dikkatsizce ve sertçe manüpüle edilirse, manevela kenarları veya bu manevelanın gövdede oturduğu yerin kenarları hasar görebilir ve tetik emniyetinizin güvenilirliğini azaltabilir.
Bu nedenle demonte haldeki gövdedeki, ileride atış pozisyonundaki bir tetik kolunu manüpüle ederken ya bir parmağınızla tetiği biraz daha ileri iterek veya tetik kolunu iğne kilidi açma mahmuzundan ileri iterek tetik emniyet manelevasını rahatlatarak manüpüle edin.
Sn lupus:
Sürgü ve silah zamansız ateşlenme riskinden kurtulur kurtulmaz, sürgü içerisindeki tümsek sonlanmakta, connector üzerindeki gerim kalkmakta, connector ve tetik kolu ideal tetik kurulma pozisyonuna gelmektedir. Bu sayede sürgü geride kilitli kaldığında da connector ekstra bir yük altında kalmamaktadır.
Bu nedenle Glock unuzu söktüğünüzde, connector pozisyonunu kontrol ediniz, bazen sürgüyü sökerken geriye doğru çok fazla manüpüle ettiğinizde, connector tetik kolunun arkasında sıkışık ve baskı altında kalabilmektedir, tetik kolunu hafifçe ileri itmek connector ve tetik kolunu tekrar ideal pozisyonlarına getirecektir.
Tetik kolunu, iğne kilidi açma mahmuzundan tutarak hafifçe ileriye iterseniz, connector ve gövde arasından kurtulur, kendisi de başlı başına yaprak bir yay olan connector de tekrar istirahat haline geri döner.
Bu parçanın ideal esneklik ve gerginlikte olması Glock un çalışma sıhhati açısından hayati öneme haizdir. Bu nedenle de bu parçayı lüzumsuz yük ve gerim altında tutmamakta fayda vardır. Glock larını birinci basamak savunma silahı olarak kullanan arkadaşlara orijinal fabrika parçası dışında connector kullanmalarını da kesinlikle önermem.
![[Resim: 53584090881_56f4bf54fd.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/53584090881_56f4bf54fd.jpg)
![[Resim: 53584415249_19f3f07ac3.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/53584415249_19f3f07ac3.jpg)
(Not: Yukarıdaki connector hususunun devamı)
Sahra sökümünden sonra sürgü grubunu tekrar gövdeye takarken, eğer sürgü kilitleme mandalından küçük bir ''çıt'' sesi gelene kadar sürgü grubunu itip, öylece bırakırsanız gerek yok. Çünkü bu kadar manüpülasyon tetik grubunu etkilemez.
Ancak aynı sökme işlemindeki gibi, sürgü biraz fazlaca geriye alınıp, iğne ve tetik kurulmadan tekrar ileri salınırsa, tetik kolu connector ü tekrar baskı altına alarak sıkıştırabilir. Bu nedenle ya sürgü kibarca yerine oturtulmalı, ya da iğne ve tetik kuruluna kadar tam şarj edilip, müteakiben de tetik düşürülerek tüm sistem istirahat haline getirilmelidir.
Sn lupus:
+ P kıvamındaki MKEK mühimmatı ile Glock icra yayı 3000 atıma kadar kıvamını rahatlıkla koruyabilmektedir, tecrübe ile sabittir. 3000 atımdan sonra yayın kıvamını ara ara kontrol ederek, değişim zamanına karar verebilirsiniz. Ama en güzeli MKEK mühimmatı ile 3000 atımda bir yayı değiştirmektir. 9x19 mm G19, .40 SW G23, .357 SIG G32 de aynı icra yayları kullanıldığı için, G19 için ekstra güçlü bir yay gerektiğini düşünmüyorum.
![[Resim: 53584310478_aa820e4fda.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/53584310478_aa820e4fda.jpg)
Temizlenmiş, boşaltılmış ve güvenliği alınmış Glock u yukarıya doğru çevirerek sürgüyü yavaşça geriye doğru çekin, tetik parmağınızı da tetiğe dayayarak, sürgüyü yavaşça ileriye bırakın. Tetik kolunun iğne kurma kamasını yakaladığını hissettikten sonra, sürgüyü yavaşça, hiç serbest bırakmadan ileriye doğru ilerletin. Namlu kilitlerinin teması hissedildikten sonra sürgüyü serbest bırakın. Eğer sürgü kendiliğinden tamamen ileriye gidip, namlu kilitlerini kilitliyorsa, yayınız hala yeterli sertlikte demektir.
Bir diğer metod da, özellikle sıkı kılıflara girerken sürgünün gövdeden geride kalmadığını kontrol etmektir, sürgü geride kalmaya başladı ise, yayın değişme zamanı gelmiştir. Son olarak da, kurulu bir Glock un tetiğini çekerken, iğne yayının icra yayını zorlayarak, sürgünün tetikle birlikte geriye doğru hareket eğiliminde olduğunu görürseniz, icra yayınızın değişme zamanı gelmiş demektir.
Sn lupus:
Gördüğünüz gibi Glock iğnesinde, sadece iğneyi ileri iten bir yay vardır.
Yani etkin tek güç, vurucu baskıyı yapan parçanın gerisindeki yay kuvvetidir. İğneyi istirahat halindeki pozisyonuna geri itecek, iğne darbesinin, patlatıcı vuruşdan sonra dengelenmesini ve tamponlanmasını sağlayacak, ikinci bir yay yoktur.
![[Resim: 53584415209_0c73b5f55b.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/53584415209_0c73b5f55b.jpg)
Diğer bir hatada, Glock ların otomatik iğne kilitlerinin silahın tırnağı ile beraber iç içe çalışması, aynı zamanda ikinci bir yardımcı yay olmaması nedeni ile, iğnenin ancak kızak geriye manüpüle edilerek istirahat haline geri döndürülebilmesidir.
Glock u olan arkadaşlar bunu test edebilirler.
Kuru tetik düşürdükten sonra, tırnak tarafından kızağa bakarak silahın kızağını manüpüle etsinler. Bu esnada tırnakta '' tık '' diye bir ses ve küçük bir hareket görecekler, işte bu esnada otomatik iğne kilidi istirahat halindeki pozisyonuna geri dönüp, iğnenin de vurucu kısmı, kızaktaki temas yüzeyinden ayrılmaktadır.
Saydığımız tüm bu faktörler ve iğne ucunun geometrisi, Glock iğnesinin kızaktaki çıkış deliğine daha sert, daha geniş bir alanda, daha uzun süre temas etmesine neden olmaktadır.
Gaston Glock'u zamanında dizaynda iyileştirmelere ikna edemeyen Wilhelm Bubbits, Steyr da M9u dizayn ederken, otomatik iğne kilidini iptal ederek (Steyr i olan arkadaşlar dikkatle baktıklarında silahlarında otomatik iğne kilidi olmadığını göreceklerdir), bu sorunun bir kısmını gidermiştir.
Walther'e giden Horst Wesp ise, AS tetik sistemini geliştirirken, P99 iğnesinin önüne ayrı bir yay eklemiştir. P99' u olan arkadaşlar silahlarının iğnesini sökerlerse, ana güç yayı dışında, gerimi daha düşük olan, daha ince ve az sarmallı bir yay göreceklerdir.
Yani anlayacağınız Glock dan bile temizlenmesi gereken bazı ince kusurlar vardır. Tabii halihazırda bu kusurların neden olduğu problemler göze görünmeyecek düzeyde olduğundan, Gaston Abimiz buna ARGE parası harcamayı düşünmemektedir.
Tabii bunlar benim kişisel tesbit ve görüşüm olup, herhengi bir resmi yada yurt dışı kaynaktan teyid edilebilecek bilgiler değildir. Bu nedenle değerlendirmeyi sizlere bırakıyorum.
Sn lupus:
Arkadaşlar, Glock larında zayıf iğne vuruşu sonucu fişek kapsülü ateşleyememe ve bunun sonucunda da fişek patlatma sorunu yaşayanların ilk kontrol etmeleri gereken yerlerden birisi, otomatik iğne kilitleme parçasıdır. Yurt dışında bu parçada ve bunun iğne ile temas ettiği alanlarda meydana gelen bozulmaların, iğnenin yeterli güçle kapsüle temas etmesini engelleyebildiği konusunda, az da olsa geri bildirimler mevcuttur.
![[Resim: 53584415194_1b230c3434_n.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/53584415194_1b230c3434_n.jpg)
Sn lupus:
Kabza açısı ve düşük atış aksı, fişek besleme rampasının özelliklerinden dolayı Glock modellri atış esnasında kavrama zaafiyeti nedeni ile meydana gelen mekanik tutukluk problemlerine daha yatkın silahlardır. Sürgü elle manüpüle edilirken, özellikle de kibar kibar manüpüle edilirken, aslında bir çeşit kavrama zaafiyetine neden olunmaktadır. Glock sürgüsünün bir fişeği şarjöründen sıhhatli bir şekilde sıyırıp, besleyebilmesi için, icra yayının gerektiği gibi desteklenip, gerektiği gibi sıkıştırılarak, yüklenen enerji ile kendi halinde çalışmasına fırsat olmalıdır.
![[Resim: 53584415189_4f7f4c3c02.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/53584415189_4f7f4c3c02.jpg)
Sn lupus:
Glock tetik yayı gerçekten de bilinen klasik tetik yaylarının aksine tetiği ileri atış pozisyonuna taşımaz. Temel görevi sürgü ileri giderken, tetik kolu üzerindeki kurma tablasını (sear), iğne üzerindeki aşağıya uzanan kurma kamasını yakalayabilecek şekilde yukarıya çekmektir. Bu esnada, sürgü geri hareketi esnasında pozisyonu değişen ve kendisini aşağıya doğru yönlendirme eğiliminde olan connector yatağı ile de ilişkisi kalmayan tetik kolu, tetik yayı tarafından rahatlıkla yukarıya çekilir ve kurma tablası iğneyi yakalar. Yani özetlemek gerekirse Glock tetik yayı daha çok mekanik irtibatı kesilmek için aşağıya itilen tetik kolunu yerine getiren yaylar gibi çalışır. İğne yakalandıktan sonra tetik, iğne yayının ileri itmesi ile atış konumuna doğru ileri itilir, bu esnada tetik kolunun arka kenarı connector ün üzerinden kayar ve tekrar connector içerisindeki yatağa geri yerleşir, bu esnada kendisi de bir yay olan connector den gelen '' çıt '' sesi, tetiğin artık atışa hazır pozisyonda olduğunu gösterir.
![[Resim: 53584415239_e9f5836f04.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/53584415239_e9f5836f04.jpg)
![[Resim: 53583226412_7b11738616.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/53583226412_7b11738616.jpg)
![[Resim: 53584310513_e27e96bcce.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/53584310513_e27e96bcce.jpg)
Glock connector ü üzerinde yer alan ve tetik kolunu arka ucunu aşağıya yönlendiren yatağın açısı değiştirilerek, tetik çekme ağırlığı değiştirilebilmektedir. Bu tadilat sonucunda connector ün üst kenar ucu biraz daha ileriye yerleşmekte, tetik kurulurken yukarıda değindiğim gibi bu kenarın üzerinden kayarken, connector yatağına girişi bir miktar gecikmekte, bu nedenle de tetik kurulma zaman ve mesafesi (trigger reset) ehemniyetsiz bir miktar da olsa uzamaktadır.
Sn lupus:
Bu tür yayların (Not: Tetik yayı, slide stop yayı vb.) kırım nedenlerinden birisi maruz kaldıkları yük ve zor şartlardır. Bir diğeri de, özellikle de sürgü yakalama manevelası yayında, yoğun atışla üzerlerinde biriken kurumun belirli periyodlarla temizlenmemesidir. Glock yayları bu konuda en iyi performans gösteren yaylar arasında olsa da, özellikle ısıya maruz kalan alanlarda çalışan bu tür yayların rahat ısınıp soğuyabilmesi için hiç değilse arada sırada üzerlerindeki kurum ve tortunun temizlenmesi gerekir. Bunların haricinde yanlış montaj ve kullanım da kırıma neden olabilmektedir.
![[Resim: 53584538970_0fa4573a92.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/53584538970_0fa4573a92.jpg)
Glock tetik yayı genelde alt kıvrım halkasından kırıma uğramaktadır. Bunun nedeni tetik kolundaki deliğe yerleşme şekli ve tetik kolundaki deliğin kenarının genellikle yayın aynı noktasına tek bir yerden baskı yapması ve bütün yükün bu noktaya binmesidir. Tetik yayı çok yüksek atım adedlerine ve oldukça hor kullanıma mukavemet gösteregelse de, Glock Gen4 tetik kollarında bu yayın yerleştiği alanda ek bir kavis yaparak yayın alt kıvrım boğumuna binen yükü, tek bir noktadan tüm kıvrımın üzerine dağıtmıştır. Bu şekilde sıklıkla bu alanda görülen tetik yayı kırımları çok çok daha yüksek atım adedlerinde bile görülmemeye başlamıştır.
Sn İlksurfer:
Atislar konusunda Sn. Lupus'un tetik ezme ve glock atislari konusundaki yazilarini bir kez daha okuyup uygulamaya calismanizi tavsiye ederim. Glock tetigi cok degisikdir. On boslugu aldiktan sonra tetige agirligi yavas yavas verceksiniz ve surpriz patlama bekleyeceksiniz. Tetige birden asilirsaniz otomatik olarak insanin eli tepmeye karsiligi once veriyor ve atislar saga sola gidiyor. Acele etmeden yavas yavas tetigi cekin. Patladiktan sonra nisangahlari hedefde tutun (follow thru). Tetigi dip pozisyonunda tutun. Birakmayin. Ondan sonra yavas yavas tetigi birakin ve tetik klick yapar yapmaz durun ve yeniden ters istikamette tetige agirlik vermeye baslayin. Tetigi sonuna kadar salmayin. Butun bu islemler sirasinda nisangahlari hedefde tutun. Isin iyi yani bu bahsettigim yontemi evde kuru tetik calismasi yaparak deneyebilirsiniz. Zamanla bu hareketi hizli yaparak atislarinizi hizlandirirsaniz hedefde kalma sansiniz da artar...
Sn İlksurfer:
Tavsiyem nisangahlari gece gorulebilir bir model ile degistirmeniz, nightsite, ve guzel bir kilif. Kilif daha oncelikli oldugu icin once onu tavsiye edeyim. Comp-tac.com sitesinden online siparis edebilirsiniz. Kydex infidel modeli.
Çok ince ve silahin bir parcasi gibi insa ediliyor. Ayrica cok hizli bir kilif. Bir de klipsinden dolayi bir yerde cikarmak zorunda oldugunuzda kilif ile birlikte cok kolay takip cikarabiliyorsunuz. Tetik kismi kapali oldugu icin cok da emniyetli.
Bir de uygun bir weapon light, glock, surefire, insight technologies herhangi biri olabilir.
Nitesight olarak da TruGlo tavsiye ederim.
Sn musketeer:
Yaglama konusuna gelince tam olarak 6 damla yag kullanilmalidir. Ne fazlasi ne eksigi. Uretici firma tarafindan tavsiye edileni budur. Oncelikle slide i elimize aliriz ve uc kismi asagi gosterecek sekilde tutariz. Ust kapagi yaglama ve temizleme islemleri bu sekilde yapilmalidir zira atesleme deligine toz veya temizleme sivisi/yag kacmasini istemeyiz. Kapagi iki bolum olarak dusunun. Atesleme mekanizmasinin oldugu bolum ve namlunun oldugu bolum. Atesleme mekanizmasi olabildigine kuru olmalidir. Temizligimiz bittiginde buraya sicramis yag ya da farkli sivilar varsa bunlar mutlaka temizlenmelidir.
Yaglama islemi ise su sekilde yapilir. Tum glock larin yaglama prensibi 3+2+1 seklindedir. Kapak ucu asagi gosterecek sekilde bir duz yuzeye konur. Sol ve sag taraflarda ince yollar vardir, bu yollara govdenin ustundeki raylar denk gelir ve kapak ileri geri oynar. Burasi silahin en hareketli bolumlerindendir. Kapak bu sekildeyken (ucu asagi dogru) sag ve sol kanalciklara birer damla yag damlatilarak en asagi kadar inmeleri saglanir. Eger damla en asagi kadar inmezse ona yardimci olabilir, ince uclu bir cisimle asagi dogru itebiliriz. Bu sekilde iki kanalcik da iyice yaglanmis olur.
Daha sonra kapagin ic bolumunde namlunun oturdugu bolumun ortasina bir damla yag damlatilir. Bunu parmak ucumuzla o bolgeye iyice dagitiriz. Kapak'in yaglanmasi bu kadardir. Bu formulumuzdeki 3 dur. Simdi kapagi bir kenara koyalim. Namluya gecelim.
Bir damla namlunun dis silindirine damlatilir. Bu damla yine parmak ucuyla iyice dagitilir. Bir damla da namlunun yayin denk geldigi cikintilarinin arasina damlatilir. Bu yag fazla gelebilir, bunu iyice yaydiktan sonra artani namlunun mermi yataginin dis cevresine kalinti birakmadan yayabiliriz. Aslinda namlunun yaglanmasi bu kadardir. Bu da formuldeki 2 ye tekabul eder ama istenirse namlunun ici de (abartmadan) yaglanabilir. O da su sekilde yapilir:
Bir damla yag temiz patch beze damlatilir ve bu bez harbi vasitasiyla namlunun icinden gecirilir. Eger namlunun icinde yag fazlasi olusursa yine harbiye temiz patch bez takarak bunun fazlasini alabiliriz. Namlunun yaglamasi da biter. Namlumuzu da dik bir sekilde bir yere koyalim.
![[Resim: 53584310488_263894b33d.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/53584310488_263894b33d.jpg)
Son olarak govdemizi yaglayacagiz. Bu da formuldeki 1'dir. Kapaktaki kanalciklari boydan boya yagladigimiz icin bu bolgedeki raylari yaglamaya gerek yoktur. Her zaman icin asiri yaglamadan kacinmaliyiz. Sadece bir damla tetik mekanizmasinnda silahn arkasini kendimize dogru tuttugumuzda en sagda kalan hareketli iki parcanin biribirine temas ettigi yuzeye bir damla damlatacagiz. Govdenin yaglanmasi da bu kadardir.
Sn musketeer
Glock'ta bilindigi uzere govdenin ustundeki pinler belli bir siraya ve belli bir yonde takilmalidir. Tum pinler soldan saga dogru sokulmeli, sagdan sola dogru da yerine takilmalidir. Sira da su sekilde olmalidir:
1) Yukaridaki raylarin ustundeki metal parcayi tutan kucuk metal pin.
2) Kabzedeki tetik grubunu tutan kucuk plastik pin.
3) Slide stop'un icinden gecen buyuk metal pin.
Buyuk metal pin takilirken yerine girmezse, zorlamadan slide stop u ileri geri oynatarak yerine oturtulmalidir.
Three pin by Kudret Bayram, on Flickr
Glock kullanıcıları için faydalı bilgiler var (2013 yılında güncel modelin Gen4 olduğu, Gen5’in ortalıkta olmadığı unutulmamalı).
Resimler tarafımdan sonradan eklendi.
07-06-2013
Forumdaki bilgi denizinde, bilhassa da Glock marka tabancalar ile ilgili çok güzel bilgiler ve ipuçları var. Ancak, konular ve aradaki önemli bilgiler çok dağınık ve bazıları yıllar öncesinde kalmış konular içinde. Daha önce okuyup geçtiğim konuları tekrardan dikkatlice inceleyip, yeni Glock sahibi olan kullanıcıların her an ulaşabilecekleri, toplu bir bilgilendirme başlığının faydalı olabileceğini düşündüm. Şayet uygun görülürse, yeni yapılacak katkıları veya eskilerden benim gözümden kaçanları da buraya eklersek, TTC-Pedia uygulaması gibi ama sadece Glock'a özel bir başlığımız olur. Böylece her yeni Glock alan kullanıcı önemli teknik bilgilere hızla erişebilir.
Sn lupus:
Tüm Glocker'ları uyarmak istediğim bir ayrıntıyı da sizlerle paylaşmak istiyorum; Sahra sökümü yapılmış Glock larda normalde tetik istirahat pozisyonundadır. Ancak eğer her hangi bir nedenle, örneğin tetik veya tetik kolu etrafını temizlemek için sahra sökümü yapılmış bir Glock un tetik kolunu ileriye atış pozisyonuna iterseniz ve tekrar tetiği istirahat pozisyonuna getirirken, tetiğin ortasındaki emniyet manevelasının daha sert bir şekilde yerinde oturduğunu fark edeceksiniz. Bunun nedeni tetik kolunun iğne kaması ile tam olarak ileriye itilmemiş olması ve tetik yayının baskısı altında olmasıdır. Silah normalde monte iken kurulduğunda, tetik kolu bir miktar daha ileride durur ve emniyet manevelası yatağında daha rahat olarak oturur ve tetik çekilirken rahatlıkla yatağında kayar.
![[Resim: 53584310398_3d2fce0c50_o.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/53584310398_3d2fce0c50_o.jpg)
![[Resim: 53584538950_2d07a91cd5_o.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/53584538950_2d07a91cd5_o.jpg)
![[Resim: 53584538945_7cf14e3717_o.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/53584538945_7cf14e3717_o.jpg)
Bu ayrıntının bize tercümesi ise şudur, demonte haldeyken atış pozisyonuna getirilen tetikteki emniyet manevelası yerinde çok sert ve daha sıkı oturduğundan, mükerrer defalar dikkatsizce ve sertçe manüpüle edilirse, manevela kenarları veya bu manevelanın gövdede oturduğu yerin kenarları hasar görebilir ve tetik emniyetinizin güvenilirliğini azaltabilir.
Bu nedenle demonte haldeki gövdedeki, ileride atış pozisyonundaki bir tetik kolunu manüpüle ederken ya bir parmağınızla tetiği biraz daha ileri iterek veya tetik kolunu iğne kilidi açma mahmuzundan ileri iterek tetik emniyet manelevasını rahatlatarak manüpüle edin.
Sn lupus:
Sürgü ve silah zamansız ateşlenme riskinden kurtulur kurtulmaz, sürgü içerisindeki tümsek sonlanmakta, connector üzerindeki gerim kalkmakta, connector ve tetik kolu ideal tetik kurulma pozisyonuna gelmektedir. Bu sayede sürgü geride kilitli kaldığında da connector ekstra bir yük altında kalmamaktadır.
Bu nedenle Glock unuzu söktüğünüzde, connector pozisyonunu kontrol ediniz, bazen sürgüyü sökerken geriye doğru çok fazla manüpüle ettiğinizde, connector tetik kolunun arkasında sıkışık ve baskı altında kalabilmektedir, tetik kolunu hafifçe ileri itmek connector ve tetik kolunu tekrar ideal pozisyonlarına getirecektir.
Tetik kolunu, iğne kilidi açma mahmuzundan tutarak hafifçe ileriye iterseniz, connector ve gövde arasından kurtulur, kendisi de başlı başına yaprak bir yay olan connector de tekrar istirahat haline geri döner.
Bu parçanın ideal esneklik ve gerginlikte olması Glock un çalışma sıhhati açısından hayati öneme haizdir. Bu nedenle de bu parçayı lüzumsuz yük ve gerim altında tutmamakta fayda vardır. Glock larını birinci basamak savunma silahı olarak kullanan arkadaşlara orijinal fabrika parçası dışında connector kullanmalarını da kesinlikle önermem.
![[Resim: 53584090881_56f4bf54fd.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/53584090881_56f4bf54fd.jpg)
![[Resim: 53584415249_19f3f07ac3.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/53584415249_19f3f07ac3.jpg)
(Not: Yukarıdaki connector hususunun devamı)
Sahra sökümünden sonra sürgü grubunu tekrar gövdeye takarken, eğer sürgü kilitleme mandalından küçük bir ''çıt'' sesi gelene kadar sürgü grubunu itip, öylece bırakırsanız gerek yok. Çünkü bu kadar manüpülasyon tetik grubunu etkilemez.
Ancak aynı sökme işlemindeki gibi, sürgü biraz fazlaca geriye alınıp, iğne ve tetik kurulmadan tekrar ileri salınırsa, tetik kolu connector ü tekrar baskı altına alarak sıkıştırabilir. Bu nedenle ya sürgü kibarca yerine oturtulmalı, ya da iğne ve tetik kuruluna kadar tam şarj edilip, müteakiben de tetik düşürülerek tüm sistem istirahat haline getirilmelidir.
Sn lupus:
+ P kıvamındaki MKEK mühimmatı ile Glock icra yayı 3000 atıma kadar kıvamını rahatlıkla koruyabilmektedir, tecrübe ile sabittir. 3000 atımdan sonra yayın kıvamını ara ara kontrol ederek, değişim zamanına karar verebilirsiniz. Ama en güzeli MKEK mühimmatı ile 3000 atımda bir yayı değiştirmektir. 9x19 mm G19, .40 SW G23, .357 SIG G32 de aynı icra yayları kullanıldığı için, G19 için ekstra güçlü bir yay gerektiğini düşünmüyorum.
![[Resim: 53584310478_aa820e4fda.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/53584310478_aa820e4fda.jpg)
Temizlenmiş, boşaltılmış ve güvenliği alınmış Glock u yukarıya doğru çevirerek sürgüyü yavaşça geriye doğru çekin, tetik parmağınızı da tetiğe dayayarak, sürgüyü yavaşça ileriye bırakın. Tetik kolunun iğne kurma kamasını yakaladığını hissettikten sonra, sürgüyü yavaşça, hiç serbest bırakmadan ileriye doğru ilerletin. Namlu kilitlerinin teması hissedildikten sonra sürgüyü serbest bırakın. Eğer sürgü kendiliğinden tamamen ileriye gidip, namlu kilitlerini kilitliyorsa, yayınız hala yeterli sertlikte demektir.
Bir diğer metod da, özellikle sıkı kılıflara girerken sürgünün gövdeden geride kalmadığını kontrol etmektir, sürgü geride kalmaya başladı ise, yayın değişme zamanı gelmiştir. Son olarak da, kurulu bir Glock un tetiğini çekerken, iğne yayının icra yayını zorlayarak, sürgünün tetikle birlikte geriye doğru hareket eğiliminde olduğunu görürseniz, icra yayınızın değişme zamanı gelmiş demektir.
Sn lupus:
Gördüğünüz gibi Glock iğnesinde, sadece iğneyi ileri iten bir yay vardır.
Yani etkin tek güç, vurucu baskıyı yapan parçanın gerisindeki yay kuvvetidir. İğneyi istirahat halindeki pozisyonuna geri itecek, iğne darbesinin, patlatıcı vuruşdan sonra dengelenmesini ve tamponlanmasını sağlayacak, ikinci bir yay yoktur.
![[Resim: 53584415209_0c73b5f55b.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/53584415209_0c73b5f55b.jpg)
Diğer bir hatada, Glock ların otomatik iğne kilitlerinin silahın tırnağı ile beraber iç içe çalışması, aynı zamanda ikinci bir yardımcı yay olmaması nedeni ile, iğnenin ancak kızak geriye manüpüle edilerek istirahat haline geri döndürülebilmesidir.
Glock u olan arkadaşlar bunu test edebilirler.
Kuru tetik düşürdükten sonra, tırnak tarafından kızağa bakarak silahın kızağını manüpüle etsinler. Bu esnada tırnakta '' tık '' diye bir ses ve küçük bir hareket görecekler, işte bu esnada otomatik iğne kilidi istirahat halindeki pozisyonuna geri dönüp, iğnenin de vurucu kısmı, kızaktaki temas yüzeyinden ayrılmaktadır.
Saydığımız tüm bu faktörler ve iğne ucunun geometrisi, Glock iğnesinin kızaktaki çıkış deliğine daha sert, daha geniş bir alanda, daha uzun süre temas etmesine neden olmaktadır.
Gaston Glock'u zamanında dizaynda iyileştirmelere ikna edemeyen Wilhelm Bubbits, Steyr da M9u dizayn ederken, otomatik iğne kilidini iptal ederek (Steyr i olan arkadaşlar dikkatle baktıklarında silahlarında otomatik iğne kilidi olmadığını göreceklerdir), bu sorunun bir kısmını gidermiştir.
Walther'e giden Horst Wesp ise, AS tetik sistemini geliştirirken, P99 iğnesinin önüne ayrı bir yay eklemiştir. P99' u olan arkadaşlar silahlarının iğnesini sökerlerse, ana güç yayı dışında, gerimi daha düşük olan, daha ince ve az sarmallı bir yay göreceklerdir.
Yani anlayacağınız Glock dan bile temizlenmesi gereken bazı ince kusurlar vardır. Tabii halihazırda bu kusurların neden olduğu problemler göze görünmeyecek düzeyde olduğundan, Gaston Abimiz buna ARGE parası harcamayı düşünmemektedir.
Tabii bunlar benim kişisel tesbit ve görüşüm olup, herhengi bir resmi yada yurt dışı kaynaktan teyid edilebilecek bilgiler değildir. Bu nedenle değerlendirmeyi sizlere bırakıyorum.
Sn lupus:
Arkadaşlar, Glock larında zayıf iğne vuruşu sonucu fişek kapsülü ateşleyememe ve bunun sonucunda da fişek patlatma sorunu yaşayanların ilk kontrol etmeleri gereken yerlerden birisi, otomatik iğne kilitleme parçasıdır. Yurt dışında bu parçada ve bunun iğne ile temas ettiği alanlarda meydana gelen bozulmaların, iğnenin yeterli güçle kapsüle temas etmesini engelleyebildiği konusunda, az da olsa geri bildirimler mevcuttur.
![[Resim: 53584415194_1b230c3434_n.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/53584415194_1b230c3434_n.jpg)
Sn lupus:
Kabza açısı ve düşük atış aksı, fişek besleme rampasının özelliklerinden dolayı Glock modellri atış esnasında kavrama zaafiyeti nedeni ile meydana gelen mekanik tutukluk problemlerine daha yatkın silahlardır. Sürgü elle manüpüle edilirken, özellikle de kibar kibar manüpüle edilirken, aslında bir çeşit kavrama zaafiyetine neden olunmaktadır. Glock sürgüsünün bir fişeği şarjöründen sıhhatli bir şekilde sıyırıp, besleyebilmesi için, icra yayının gerektiği gibi desteklenip, gerektiği gibi sıkıştırılarak, yüklenen enerji ile kendi halinde çalışmasına fırsat olmalıdır.
![[Resim: 53584415189_4f7f4c3c02.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/53584415189_4f7f4c3c02.jpg)
Sn lupus:
Glock tetik yayı gerçekten de bilinen klasik tetik yaylarının aksine tetiği ileri atış pozisyonuna taşımaz. Temel görevi sürgü ileri giderken, tetik kolu üzerindeki kurma tablasını (sear), iğne üzerindeki aşağıya uzanan kurma kamasını yakalayabilecek şekilde yukarıya çekmektir. Bu esnada, sürgü geri hareketi esnasında pozisyonu değişen ve kendisini aşağıya doğru yönlendirme eğiliminde olan connector yatağı ile de ilişkisi kalmayan tetik kolu, tetik yayı tarafından rahatlıkla yukarıya çekilir ve kurma tablası iğneyi yakalar. Yani özetlemek gerekirse Glock tetik yayı daha çok mekanik irtibatı kesilmek için aşağıya itilen tetik kolunu yerine getiren yaylar gibi çalışır. İğne yakalandıktan sonra tetik, iğne yayının ileri itmesi ile atış konumuna doğru ileri itilir, bu esnada tetik kolunun arka kenarı connector ün üzerinden kayar ve tekrar connector içerisindeki yatağa geri yerleşir, bu esnada kendisi de bir yay olan connector den gelen '' çıt '' sesi, tetiğin artık atışa hazır pozisyonda olduğunu gösterir.
![[Resim: 53584415239_e9f5836f04.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/53584415239_e9f5836f04.jpg)
![[Resim: 53583226412_7b11738616.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/53583226412_7b11738616.jpg)
![[Resim: 53584310513_e27e96bcce.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/53584310513_e27e96bcce.jpg)
Glock connector ü üzerinde yer alan ve tetik kolunu arka ucunu aşağıya yönlendiren yatağın açısı değiştirilerek, tetik çekme ağırlığı değiştirilebilmektedir. Bu tadilat sonucunda connector ün üst kenar ucu biraz daha ileriye yerleşmekte, tetik kurulurken yukarıda değindiğim gibi bu kenarın üzerinden kayarken, connector yatağına girişi bir miktar gecikmekte, bu nedenle de tetik kurulma zaman ve mesafesi (trigger reset) ehemniyetsiz bir miktar da olsa uzamaktadır.
Sn lupus:
Bu tür yayların (Not: Tetik yayı, slide stop yayı vb.) kırım nedenlerinden birisi maruz kaldıkları yük ve zor şartlardır. Bir diğeri de, özellikle de sürgü yakalama manevelası yayında, yoğun atışla üzerlerinde biriken kurumun belirli periyodlarla temizlenmemesidir. Glock yayları bu konuda en iyi performans gösteren yaylar arasında olsa da, özellikle ısıya maruz kalan alanlarda çalışan bu tür yayların rahat ısınıp soğuyabilmesi için hiç değilse arada sırada üzerlerindeki kurum ve tortunun temizlenmesi gerekir. Bunların haricinde yanlış montaj ve kullanım da kırıma neden olabilmektedir.
![[Resim: 53584538970_0fa4573a92.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/53584538970_0fa4573a92.jpg)
Glock tetik yayı genelde alt kıvrım halkasından kırıma uğramaktadır. Bunun nedeni tetik kolundaki deliğe yerleşme şekli ve tetik kolundaki deliğin kenarının genellikle yayın aynı noktasına tek bir yerden baskı yapması ve bütün yükün bu noktaya binmesidir. Tetik yayı çok yüksek atım adedlerine ve oldukça hor kullanıma mukavemet gösteregelse de, Glock Gen4 tetik kollarında bu yayın yerleştiği alanda ek bir kavis yaparak yayın alt kıvrım boğumuna binen yükü, tek bir noktadan tüm kıvrımın üzerine dağıtmıştır. Bu şekilde sıklıkla bu alanda görülen tetik yayı kırımları çok çok daha yüksek atım adedlerinde bile görülmemeye başlamıştır.
Sn İlksurfer:
Atislar konusunda Sn. Lupus'un tetik ezme ve glock atislari konusundaki yazilarini bir kez daha okuyup uygulamaya calismanizi tavsiye ederim. Glock tetigi cok degisikdir. On boslugu aldiktan sonra tetige agirligi yavas yavas verceksiniz ve surpriz patlama bekleyeceksiniz. Tetige birden asilirsaniz otomatik olarak insanin eli tepmeye karsiligi once veriyor ve atislar saga sola gidiyor. Acele etmeden yavas yavas tetigi cekin. Patladiktan sonra nisangahlari hedefde tutun (follow thru). Tetigi dip pozisyonunda tutun. Birakmayin. Ondan sonra yavas yavas tetigi birakin ve tetik klick yapar yapmaz durun ve yeniden ters istikamette tetige agirlik vermeye baslayin. Tetigi sonuna kadar salmayin. Butun bu islemler sirasinda nisangahlari hedefde tutun. Isin iyi yani bu bahsettigim yontemi evde kuru tetik calismasi yaparak deneyebilirsiniz. Zamanla bu hareketi hizli yaparak atislarinizi hizlandirirsaniz hedefde kalma sansiniz da artar...
Sn İlksurfer:
Tavsiyem nisangahlari gece gorulebilir bir model ile degistirmeniz, nightsite, ve guzel bir kilif. Kilif daha oncelikli oldugu icin once onu tavsiye edeyim. Comp-tac.com sitesinden online siparis edebilirsiniz. Kydex infidel modeli.
Çok ince ve silahin bir parcasi gibi insa ediliyor. Ayrica cok hizli bir kilif. Bir de klipsinden dolayi bir yerde cikarmak zorunda oldugunuzda kilif ile birlikte cok kolay takip cikarabiliyorsunuz. Tetik kismi kapali oldugu icin cok da emniyetli.
Bir de uygun bir weapon light, glock, surefire, insight technologies herhangi biri olabilir.
Nitesight olarak da TruGlo tavsiye ederim.
Sn musketeer:
Yaglama konusuna gelince tam olarak 6 damla yag kullanilmalidir. Ne fazlasi ne eksigi. Uretici firma tarafindan tavsiye edileni budur. Oncelikle slide i elimize aliriz ve uc kismi asagi gosterecek sekilde tutariz. Ust kapagi yaglama ve temizleme islemleri bu sekilde yapilmalidir zira atesleme deligine toz veya temizleme sivisi/yag kacmasini istemeyiz. Kapagi iki bolum olarak dusunun. Atesleme mekanizmasinin oldugu bolum ve namlunun oldugu bolum. Atesleme mekanizmasi olabildigine kuru olmalidir. Temizligimiz bittiginde buraya sicramis yag ya da farkli sivilar varsa bunlar mutlaka temizlenmelidir.
Yaglama islemi ise su sekilde yapilir. Tum glock larin yaglama prensibi 3+2+1 seklindedir. Kapak ucu asagi gosterecek sekilde bir duz yuzeye konur. Sol ve sag taraflarda ince yollar vardir, bu yollara govdenin ustundeki raylar denk gelir ve kapak ileri geri oynar. Burasi silahin en hareketli bolumlerindendir. Kapak bu sekildeyken (ucu asagi dogru) sag ve sol kanalciklara birer damla yag damlatilarak en asagi kadar inmeleri saglanir. Eger damla en asagi kadar inmezse ona yardimci olabilir, ince uclu bir cisimle asagi dogru itebiliriz. Bu sekilde iki kanalcik da iyice yaglanmis olur.
Daha sonra kapagin ic bolumunde namlunun oturdugu bolumun ortasina bir damla yag damlatilir. Bunu parmak ucumuzla o bolgeye iyice dagitiriz. Kapak'in yaglanmasi bu kadardir. Bu formulumuzdeki 3 dur. Simdi kapagi bir kenara koyalim. Namluya gecelim.
Bir damla namlunun dis silindirine damlatilir. Bu damla yine parmak ucuyla iyice dagitilir. Bir damla da namlunun yayin denk geldigi cikintilarinin arasina damlatilir. Bu yag fazla gelebilir, bunu iyice yaydiktan sonra artani namlunun mermi yataginin dis cevresine kalinti birakmadan yayabiliriz. Aslinda namlunun yaglanmasi bu kadardir. Bu da formuldeki 2 ye tekabul eder ama istenirse namlunun ici de (abartmadan) yaglanabilir. O da su sekilde yapilir:
Bir damla yag temiz patch beze damlatilir ve bu bez harbi vasitasiyla namlunun icinden gecirilir. Eger namlunun icinde yag fazlasi olusursa yine harbiye temiz patch bez takarak bunun fazlasini alabiliriz. Namlunun yaglamasi da biter. Namlumuzu da dik bir sekilde bir yere koyalim.
![[Resim: 53584310488_263894b33d.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/53584310488_263894b33d.jpg)
Son olarak govdemizi yaglayacagiz. Bu da formuldeki 1'dir. Kapaktaki kanalciklari boydan boya yagladigimiz icin bu bolgedeki raylari yaglamaya gerek yoktur. Her zaman icin asiri yaglamadan kacinmaliyiz. Sadece bir damla tetik mekanizmasinnda silahn arkasini kendimize dogru tuttugumuzda en sagda kalan hareketli iki parcanin biribirine temas ettigi yuzeye bir damla damlatacagiz. Govdenin yaglanmasi da bu kadardir.
Sn musketeer
Glock'ta bilindigi uzere govdenin ustundeki pinler belli bir siraya ve belli bir yonde takilmalidir. Tum pinler soldan saga dogru sokulmeli, sagdan sola dogru da yerine takilmalidir. Sira da su sekilde olmalidir:
1) Yukaridaki raylarin ustundeki metal parcayi tutan kucuk metal pin.
2) Kabzedeki tetik grubunu tutan kucuk plastik pin.
3) Slide stop'un icinden gecen buyuk metal pin.
Buyuk metal pin takilirken yerine girmezse, zorlamadan slide stop u ileri geri oynatarak yerine oturtulmalidir.
![[Resim: 53584310463_ef0e9a6f29.jpg]](https://live.staticflickr.com/65535/53584310463_ef0e9a6f29.jpg)