Şarjör Bakımı ve Kullanımı
#1
Üstat Lupus'un 03.9.2014 Tarihli yazısı:

* Şarjörlere fişek basarken anormal bir temas, ses, kıtırtı veya şarjör içerisinde kum varmış gibi hissedildiğinde şarjör mutlaka tamamen sökülüp, temizleyici yağlarla yay dahil tüm aksamı tamamen temizlenmelidir. Müteakiben de temizleyici yağı tamamen kurulanmalıdır. Şarjör yayı koruyucu ve yağlayıcı bir yağla, çok ince bir tabaka oluşturacak şekilde yağlanabilir, ancak fazla yağın her zaman için pislik ve tortu tuzağı olduğu kesinlikle akıldan çıkarılmamalıdır.

* Şarjör yayında pas ve korozyon tespit edildiğinde mutlaka elden geldiği kadar temizlenmelidir. Eğer bu yay sürekli olarak taşınan ve hayati görevlerde kullanılan bir şarjör yayı ise mutlaka değiştirilmelidir.

* Bir şarjör çok uzun süreler dolu olarak muhafaza ediliyorsa, fişekler ayda bir boşaltılıp tekrar doldurulmalıdır. Eğer söz konusu şarjör sürekli olarak taşınıyorsa, mühimmat sirkülasyonu daha sık aralıkla yapılmalıdır.

* Herhangi bir fişek besleme sorunu yaşandığında ilk yapılması gereken şey şarjörün çok ayrıntılı bir şekilde temizlenerek, mümkünse kaliteli ve taze mühimmatla tekrar denenmesidir. Eğer buna rağmen şarjör sağlıklı bir şekilde çalışmıyorsa, üretici veya dağıtıcıya iade edilmelidir.

Arkadaşlar, şarjör ile namlu fişek / atım yatağına fişek besleyen silahların şarjörlerindeki yaylar ve bunların çalışma sıhhatleri ile ilgili olarak hemen hemen hepimizin duyduğu ve benimsediği bir şehir efsanesi vardır;

Şarjörlerin sürekli olarak tam kapasite ile doldurulması ve bu şekilde muhafaza edilmesi zamanla şarjör yayını yorar ve şarjörün çalışma sıhhatini bozar. Peki bu gerçekten düşünüldüğü kadar önemli, ama en önemlisi de bilimsel temeli olan bir yaklaşım mıdır?

Sadece ülkemizde değil, ABD dahil olmak üzere dünyanın pek çok yerinde yaygın olarak gündemde olan bu yaklaşım, atıcıları şarjörlerini maksimum kapasitesinden bir veya iki fişek daha az doldurmaya, kullandıkları şarjörleri sürekli olarak değiştirmeye, ama en önemlisi de arada sırada şarjör yaylarını kendi elleri ile esneterek kendilerince şarjör yayının kaybettiği uzunluk ve gerimi tekrar kazandırma gayretine itmektedir.

Şarjör yayları tasarlanırken maruz kalacakları yükler ve stresler en ince ayrıntısına kadar hesaplanarak, kullanılacak metalin alaşımından sertliğine, uzunluğundan elastik katsayısına kadar her ayrıntı büyük bir dikkatle belirlenir. Metallerin belirli bir elastik katsayıları vardır. Söz konusu metaller belirli bir kuvvetle bu elastik katsayının sınırlarını içerisinde esnetilip bırakıldığında, tekrar kendi şekillerini alırlar. Kaliteli şarjör üreten tüm firmalar şarjör yaylarını tasarlarken, şarjör tam dolu bir haldeyken bile asla bu elastik limitin dışına çıkılmamasına özellikle dikkat ederler. Pratikte ise bu, şarjör tam dolu bir halde, çok uzun süreler bekletilse bile, şarjör yayının özelliğini koruyacağı anlamına gelir. '' American Handgunner '' dergisi İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra 50 yıl boyunca tam kapasite ile dolu olarak bekletilen .45 ACP bir 1911 şarjörünün gayet sıhhatli olarak çalıştığını rapor ettikleri bir test yapmıştır.

Bir şarjör yayını deforme etmenin tek yolu, bu yayı şarjörü kapasitesinin üzerinde doldurmaya çalışarak veya tekrar sertleştirmek için esneterek elastik limitlerinin üzerinde bir mesafede zorlamaktır.

Beretta USA yetkilisi Carlton Nether, şarjörün uzun süre tam dolu olarak taşınmasının yayı deforme etmeyeceğini, ancak şarjör içerisindeki fişeklerin kendi etraflarında dönmesinden dolayı besleme sorunlarına neden olabileceğini bildirmektedir. Yani uzun süre dolu olarak taşınan bir şarjör besleme sorunlarına neden oluyorsa bunun nedeni şarjör yayının deforme olması değil, şarjör içerisindeki fişeklerin zamanla sıkışması veya yer değiştirmesidir. Tam dolu olarak taşınan şarjörlerdeki mühimmat şarjörden boşaltılıp tekrar doldurularak ya da komple değiştirilerek bu tür sebeplerden kaynaklanan fişek besleme sorunlarının önüne geçilebilir.

Şarjörden çıkartılarak, istirahat pozisyonunda tam açılmış olarak bekletilen şarjör yayı da hala elastik limitlerin içerisindedir, ancak bu yay uçlarından çekilerek, serbest halinden daha fazla uzatılmaya çalışılırsa, elastik limitler o zaman aşılmış ve zorlanmış olur. Bir şarjör yayının güvenli olduğu elastik limitlerin sınırları kabaca kapasitesine kadar fişek doldurulmuş bir şarjördeki kısalmış hali ile, sökülmüş bir şarjörden çıkarıldıktan sonra kendiliğinden serbest kaldığı haldeki uzunluğu olarak tanımlayabiliriz.

Saygılarımla.
[+] 11 kullanıcılar diyor Bu gönderi için ceycey'e teşekkür ederiz.
Bul
Cevapla
#2
ms geldi demiş ki:

Selamlar.
Konu ile ilgili fazla bilgisi olmayan ve öğrenmeye çalışan biri olarak soruyorum.
Peki boş olarak uzun süre muhafaza etmenin yay üzerinde olumsuz bir etkisi olabilir mi?

Lupus demiş ki:

Şarjör yayları tasarlanırken maruz kalacakları yükler ve stresler en ince ayrıntısına kadar hesaplanarak, kullanılacak metalin alaşımından sertliğine, uzunluğundan elastik katsayısına kadar her ayrıntı büyük bir dikkatle belirlenir. Metallerin belirli bir elastik katsayıları ve limitleri vardır. Söz konusu metaller belirli bir kuvvetle bu elastik limitin sınırları içerisinde esnetilip bırakıldığında, tekrar kendi şekillerini alırlar. Kaliteli şarjör üreten tüm firmalar şarjör yaylarını tasarlarken, şarjör tam dolu bir haldeyken bile asla bu elastik limitin dışına çıkılmamasına özellikle dikkat ederler.
Boş olarak bekletilen bir şarjör yayı da planlanmış elastik limitler içerisinde olup, özelliğini kaybetmez.

ms geldi demiş ki:

Sn. lupus
Doğru anlamış olduğumdan emin olmak için soruyorum.
Bu durumda, sınırlı bir serbestliğin veya yük altında olmanın, elastik limitler içinde olduğunu; bu limitlerin aşılması durumunda bir zarar oluşabileceğini mi kabul ediyoruz?
Yani, kapasiteden fazla doldurmaya çalışmanın (hele bu başarılmışsa) yaya zarar verebileceğini, aynı zamanda şarjörden çıkartıp uzun süre açıkta bekletmenin de yaya zarar verebileceğini mi kabul ediyoruz?
Elastik limitlerin aşılmasını + ve - olarak bu şekilde mi anlamalıyız?
Saygılar.

Lupus demiş ki:

Şarjörden çıkartılarak, istirahat pozisyonunda tam açılmış olarak bekletilen şarjör yayı da hala elastik limitlerin içerisindedir, ancak bu yay uçlarından çekilerek, serbest halinden daha fazla uzatılmaya çalışılırsa, elastik limitler o zaman aşılmış ve zorlanmış olur. Bir şarjör yayının güvenli olduğu elastik limitlerin sınırları kabaca kapasitesine kadar fişek doldurulmuş bir şarjördeki kısalmış hali ile, sökülmüş bir şarjörden çıkarıldıktan sonra kendiliğinden serbest kaldığı haldeki uzunluğu olarak tanımlayabiliriz.

Saygılar.

Arkadaşlar, bu arada şarjörlerde kullanılan yayların kalitesinin de bu süreçte etkili olduğu akıldan çıkarılmamalı.
Bir şarjör yıllarca hiç bir sorun çıkarmadan kullanılabilirken, bir şarjör çok kısa bir sürede sorun çıkarmaya başlayabiliyor.

Şarjöre kapasitesinin altında fişek basmanın şarjör yayının kullanım ömrüne fark edilebilir müspet bir etki yapmayacağı ve bunun teknik nedenleri konudaki ikinci mesajda ayrıntılı bir şekilde anlatılmıştır. Aynı şekilde şarjör ağzının yanaklarının ömrü de, özellikle kaliteli malzemeden düzgün bir şekilde üretilmiş şarjörlerde, şarjöre basılan fişek sayısı ve en üstteki fişeğin bu yanaklara yaptığı ile baskıdan etkilenmez.

Şarjördeki fişek sayısının şarjör ömründen ziyade, silahın mekanik fonksiyonlarına etkili faktördür.

merttt9 demiş ki:

Ama yine 10 tane olunca içinde orta kısımda bir mermi sağa sola çarpıyor gibi ses yapıyor. Çözüm bulamadım.

Lupus demiş ki:

Çözüm bulamazsınız, çünkü ortada çözülmesi gereken bir sorun yok.

Yüksek kapasiteli şarjörlerde, çift sıra tek sıra geçişleri esnasında veya bunun hemen altında veya üstünde, bazen de tam kapasiteye yaklaşıldığı mesafelerde, sanki fişekler boşlukta kalmış gibi tıkırtı duyulabilir. Bu sesler aynı marka ve model tabancaların şarjörlerinde bile farklılıklar gösterebilir.

Bir şarjörün sağlıklı çalışıp çalışmadığını gösterir kriter salladığınızda gelen sesler değil, farklı kapasitelerde fişek yüklendiğinde, farklı atış ritimleri atış yapıldığında görevini yapıp yapmadığıdır. Şarjöre farklı adetlerde fişek yüklü iken veya belirli fişek kapasitesinde herhangi bir mekanik sorun yaşanmıyorsa, ortada bir sorun veya çözülmesi gereken bir problem yok demektir...
[+] 4 kullanıcılar diyor Bu gönderi için ceycey'e teşekkür ederiz.
Bul
Cevapla
#3
Değerli arkadaşlar. 
Eski forumumuzda güzel bir başlık vardı bu konuyla ilgili. Tekrar güncel bilgilerle burada konuşalım isterim.
Toplam 5 şarjörüm bulunmakta ve birer aylık dönüşümlerle 2 adet şarjörümü sürekli dolu tutmaktayım. Bir nebze bilinç altımda rahat hissediyorum bu şekilde.
Peki şarjörü hep full mermi basılı tutmanın sakıncası var mıdır? 
Ya da kimisi der ki 1 mermi eksik bas zarar gelmez. Bu tarz hurafelere güvenmeli miyiz yoksa gerçeklik payı var mıdır?
Hepinize esenlikler diliyorum.
[+] 1 kullanıcı diyor ki Bu gönderi için olrayt'e teşekkür ederiz.
Bul
Cevapla
#4
Sn. Olrayt bu konu bana göre tabancanın modeline, şarjörün üretim kalitesine ve dolu şarjörü sakladığımız ortamın şartlarına göre değişkenlik gösterebilir. Örneğin üretim tarihi 40-50 yıl önceye dayanan bir şarjörü daima dolu bir şekilde muhafaza etmenin sağlıklı olacağını düşünmüyorum. Bilindiği üzere şarjör üretmek başlı başına büyük bir mühendislik ve işçilik kalitesi gerektirmektedir. Bu yüzden her marka şarjörün de daima dolu bulundurulması doğru olmayabilir. Ayrıca şarjörleri muhafaza ettiğimiz ortamın ısısı ve nemi de şarjör yayının esnekliğini etkileyebilir. Genel olarak bakacak olursak bu kadar olumsuz şartların tabanca üzerinde ki etkileri büyük soruna sebep olabilir ancak benim tabancalarımın tüm şarjörleri Mec-Gar marka ve yıllardır hepsini dolu vaziyette muhafaza ediyorum. Bu güne kadar her hangi bir besleme sorunu yaşamadım. Ancak benim yaptığımın doğru olup olmadığını söyleyebilmem için daha uzun seneler bu şekilde davranmaya devam etmem gerekebilir. Neticede deneysel bir cevap olmalı. Uzun lafın kısası Mec-Gar marka şarjörlerin kalitesine güvendiğim için ben tam dolu vaziyette 6 adet şarjörü muhafaza ediyorum. Bu konu hakkında ayrıntılı bilgi verebilecek olan üstadların fikirlerini merakla bekliyorum
[+] 1 kullanıcı diyor ki Bu gönderi için Osmancan3807'e teşekkür ederiz.
Bul
Cevapla
#5
(13-07-2024, 00:45)olrayt yazdı: Değerli arkadaşlar. 
Eski forumumuzda güzel bir başlık vardı bu konuyla ilgili. Tekrar güncel bilgilerle burada konuşalım isterim.
Toplam 5 şarjörüm bulunmakta ve birer aylık dönüşümlerle 2 adet şarjörümü sürekli dolu tutmaktayım. Bir nebze bilinç altımda rahat hissediyorum bu şekilde.
Peki şarjörü hep full mermi basılı tutmanın sakıncası var mıdır? 
Ya da kimisi der ki 1 mermi eksik bas zarar gelmez. Bu tarz hurafelere güvenmeli miyiz yoksa gerçeklik payı var mıdır?
Hepinize esenlikler diliyorum.

Eski forumdaki konuyu buraya aktarmıştım.Açtığınız konuyla birleştirdim.
[+] 1 kullanıcı diyor ki Bu gönderi için ceycey'e teşekkür ederiz.
Bul
Cevapla
#6
Merhaba, Stoeger STR 9C model tabancamın 15 kapasiteli şarjörünü tam dolu iken salladığımda tabiri caizse kavanozun içersinde bir bilye sallıyormuşçasına ses geliyor. Neden kaynaklı olabilir? Ya da bir arızaya işaret midir? Yardımcı olabilecek olan arkadaşımız var ise sevinirim. Saygılarımla.
[+] 2 kullanıcılar diyor Bu gönderi için Obiwan'e teşekkür ederiz.
Bul
Cevapla
#7
Mermiler şarjöre tam oturmayınca böyle ses yapabiliyor.Şarjör yayında da sorun olabilir,ama tahmin etmiyorum.Benim şarjörümde de aynı ses olunca,mermileri çıkartıp tekrar yüklüyorum.Ses kalmıyor.
[+] 4 kullanıcılar diyor Bu gönderi için ceycey'e teşekkür ederiz.
Bul
Cevapla
#8
Ben kullandığım şarjörleri 3 set olacak şekilde gruplandırdım. 1 set eğitim palaskamda sabit dururken diğer iki seti görev palaskamda sırayla 3 ayda bir rotasyona sokarak kullanıyorum. Yayları da 5. senesinde herhangibi bir tutukluk durumu olmadı halde yeniledim. Yalnız bu konuda merak ettiğim bir kaç şey var, şarjör yaylarının sağlığını kontrol edebilmek için sadece yayın serbest haldeyken ki uzunluklarını dikkate almamız yeterli mi yoksa direncini kg/libre olarak ölçebileceğim pratik bir yöntem var mıdır? Ve güvenli kullanım alanının dışına çıkması için ilk halinden yüzde kaçlık bir fark oluşması gerekmekte?
Yanlışım varsa düzelt, eksiğim varsa tamamla  Shy
[+] 2 kullanıcılar diyor Bu gönderi için sentinel'e teşekkür ederiz.
Bul
Cevapla
#9
(19-08-2024, 22:36)Obiwan yazdı: Merhaba, Stoeger STR 9C model tabancamın 15 kapasiteli şarjörünü tam dolu iken salladığımda tabiri caizse kavanozun içersinde bir bilye sallıyormuşçasına ses geliyor. Neden kaynaklı olabilir? Ya da bir arızaya işaret midir? Yardımcı olabilecek olan arkadaşımız var ise sevinirim. Saygılarımla.

Bazen sn.ceycey'in dediği gibi boşaltıp yeniden doldurmak çözüm olabiliyor.

Ancak genelde bu sorun tam doğru tasarlanmamış şarjörlerden kaynaklanıyor. Sizin silahınızı tam bilmiyorum ama BHP'lerde 15'lik şarjörlerde bu sorun kroniktir, 13'lük şarjörlerde (mec-gar olanlar) 11 veya 12 mermi olunca yine bu sesi yapar.

Çift sıralı (double stack) şarjörlerin üzerinde yapılan baklava şekildeki girintiler mermileri belirli bir düzende (pattern) tutmasının yanında bu sorunu engellemeye yöneliktir.

Ancak bu Allahın cezası gaston glock ve kahrolası laylonları yüzünden gerilen piyasada herkes deli gibi kapasite artırmaya çalıştığı için yeni tasarlanan silah ve şarjörlerde (kapasiteyi artırabilmek için) bu girintiler olmuyor ve bahsettiğiniz soruna yol açıyor.

Yani büyük ihtimalle sorununuzun "sağlıklı" bir çözümü olmayacak.

Benim tavsiyem şarjör tam dolu iken (bazen şarjör tam doluyken sallarsanız ses yapmaz ancak silahın üzerinde takılıyken ses yapar sürgünün baskısı nedeniyle fişeklerin pozisyonları değiştiği için) silaha takıp deneyin ses varsa tek mermi çıkartın öyle deneyin, bu şekilde, ses gelmeyene kadar devam edin. Umarım hiç fişek kalmayana kadar sürmez Smile

Not: Silahınızın modelini bilmediğim için yazdıklarımdan bağımsız başka bir sorununuzda olabilir. Aynı sorunu yaşayan başkalarının da dikkatini çekebilmek için paylaşmayı doğru buldum. Yine de bir ustaya göstermeniz yerinde olabilir
75BΩ - G43X - USP - 686/3 - BHP - G42 - 84F - 1911
[+] 3 kullanıcılar diyor Bu gönderi için alpSaral'e teşekkür ederiz.
Bul
Cevapla
#10
Silah Stoeger STR 9C şimdi tekrar denedim ses şarjör tabancaya takılı değilken ve 15.mermiyi yüklediğimde oluyor, ilk 14 mermide ses sorunu yok.
Bul
Cevapla


Hızlı Menü:


Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi